Mezi velkoprostorovými auty se brzy objeví zajímavé novinky. Hyundai chystá model Staria, který kromě hvězdného jména nabídne posádce až 11 míst. Volkswagen zároveň finišuje práce na novém Multivanu, který je pro mnohé ve své třídě suverénní jedničkou. Těžit z nové nabídky budou i lidé s postižením.
Text: Petr Buček
Foto: automobilky
Korejský Hyundai uvede ve druhé polovině letošního roku na trh konkurenční model pro minibusy od Volkswagenu, Fordu, Mercedesu, Citroënu, Peugeotu či Toyoty. Bude jím model Staria, která už nyní budí díky svému futuristickému designu velkou pozornost. Není divu, ve třídě velkoprostorových aut vždy vyhrávaly jednoduché a účelné tvary nad designérskou kreativitou.
Hyundai Staria chce být v tomto ohledu jiný. Krabicový tvar se jeho tvůrci snažili skrýt do oblého designu. Příď vyniká úzkým proužkem denních světel, hlavní světlomety jsou až pod nimi a připomínají kostky ledu. Dalším typickým znakem starie je nízko položená hrana bočních oken. Cestující se tak mohou těšit na dobrý výhled do stran. Ani takto provedená okna nejsou ve třídě minibusů obvyklá.
Design však nemůže u aut zaměřených na velký prostor vítězit nad praktičností. Proto se korejská automobilka pustila do interiéru se stejným zápalem jako do vnějšího vzhledu starie. Ta dostala 5,25 m dlouhou karoserii a výšku nepřesahující dva metry, aby bylo možné s tímto minibusem zajíždět do většiny podzemích garáží v centrech měst.
Elektrika bude ovládat nejen boční posuvné dveře, ale také velkou zadní výklopnou stěnu. Uvnitř staria pojme až čtyři řady sedadel a nabídne maximálně 11 míst, standardní rozestavení bude sedmimístné. Například vozíčkáři určitě ocení velký vnitřní prostor, který korejská automobilka u své chystané novinky zákazníkům slibuje. O pohon velkoprostorového hyundaie se postará čtyřválcový turbodiesel s objemem 2,2 litru a výkonem 177 koní.
Také Volkswagen ještě letos představí novou generaci Multivanu. První fotky naznačují, že i německý vůz s velkým prostorem dostane linku světel přes celou příď. Volkswageny platí ve třídě minibusů za vzor pro ostatní a pyšní se také rozsáhlou technikou, která zahrnuje volitelný pohon všech kol nebo dvě různé délky karoserie.
Kdo nakonec u zákazníků zvítězí? Bude úspěšnější nová generace tradičního Volkswagenu Multivan, nebo se prosadí zcela nový model v podobě korejského Hyundaie Staria? Odpověď budeme znát už za několik měsíců.