Od 1.2. 2021 začínají platit elektronické dálniční známky. Jak mají postupovat řidiči či přepravované osoby s postižením?
Dne 1. 1. 2021 nabyla účinnosti novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (lze ji najít jako tisk 227/2019). Novela mění znění § 20a odst. písm. h), který dříve uváděl, že mít dálniční kupon nemusela silniční motorová vozidla přepravující těžce zdravotně postižené občany, kteří byli držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla byla postižená osoba sama nebo osoba jí blízká.
Nově byl § 20a, bod h) zpřesněn a rozšířen: „Zpoplatnění nepodléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem přepravujícím těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu 11f) držiteli průkazu ZTP, nebo průkazu ZTP/P, pokud provozovatelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká.“
Byla vypuštěna výjimka týkající se osob s úplnou nebo praktickou hluchotou, proto nově i tyto osoby nemusí hradit poplatek za využití dálnice či rychlostní komunikace. Zároveň došlo i k upřesnění terminologie – sama postižená osoba nebo osoba jí blízká musí být nadále provozovatelem, nikoliv již držitelem silničního motorového vozidla.
K uplatnění osvobození tedy musí být dle zákona splněny zároveň tyto podmínky:
- osoba se zdravotním postižením je držitelem průkazu ZTP či ZTP/P (výhoda tedy není vázána na parkovací průkaz, jak je někdy mylně vykládáno)
- provozovatelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká
- osoba se zdravotním postižením se nachází ve vozidle
Poslední podmínka, uvedená v bodě c) sice v zákoně figurovala i před touto novelou, nicméně v minulosti bylo dohodnuto nad rámec zákona s Policejním prezidiem, že v situacích, kdy je osoba s postižením přepravována do zařízení (např. zdravotnického, školského, rekreačního atd.), a řidič vozidla se vrací zpět po zpoplatněné silnici sám, nemusí mít ani v tom případě dálniční kupon. Doporučovalo se vyžádat si v těchto případech potvrzení od příslušného zařízení o přijetí osoby s handicapem. Tato výjimka však nebyla a ani nyní není upravena zákonem ani jiným prováděcím předpisem a tato informace, kterou bylo dříve možné najít na webu Ministerstva dopravy, bohužel při změnách webových stránek Ministerstva dopravy zmizela a nahradila ji informace v tomto znění:
„Jestliže motorové vozidlo není použito k dopravě výše uvedené těžce zdravotně postižené osoby, nelze využívat této výjimky (tj. postižená osoba musí být v daný okamžik přepravována tímto vozidlem). Snahou zákona bylo pomoci těžce zdravotně postiženým občanům, nikoli však jejich zdravým rodinným příslušníkům. Neoprávněným zvýhodněním těchto zdravých občanů by naopak mohlo dojít k porušení Listiny základních lidských práv.“
Národní rada osob se zdravotním postižením ve svém článku č. 92/2020 uvádí, že rozšíření osvobození i na řidiče vracející se ze zařízení, kam vezli a kde vysadili osobu s handicapem lze údajně nalézt v komentáři k § 20a zákona, kde je uvedeno následující:
„Problém představuje situace, kdy tato osoba s postižením je přepravována do příslušného zařízení (např. zdravotnické, školské, rekreační atd.), kde zůstává, zatímco řidič vozidla se vrací zpět po zpoplatněné silnici. Vzhledem k současnému způsobu zpoplatnění vozidel do celkové hmotnosti 3,5 t, tedy pouze formou časového poplatku v trvání nejméně 10 dnů, je zřejmé, že osvobození od zpoplatnění se musí vztahovat i na návrat samotného řidiče z místa, kam osobu s postižením vezl. V takových případech je vhodné vyžádat si potvrzení od příslušného zařízení o přijetí osoby s postižením.“
Je však třeba podotknout, že komentář není právně závazný zdroj, na základě kterého by bylo možné tuto výhodu vymáhat při případném střetu s kontrolním orgánem.
A jak vlastně osoba prokáže nárok na tuto výhodu?
Výhoda je vázána na vlastnictví průkazu ZTP či ZTP/P, jak je uvedeno výše, nikoli na parkovací průkaz pro osobu se zdravotním postižením, nicméně doporučuje se přesto mít parkovací průkaz umístěn za předním sklem. Jedná se buď o průkaz O1 (se znakem osoby na vozíku) anebo průkaz O2 (se znakem ucha). Takto umístěný může sloužit ke snadnější vizuální kontrole ze strany Celní správy či policistů.
V § 21b je totiž nyní uvedeno, že provozovatel u této výhody nemusí podávat oznámení o osvobození vozidla od zpoplatnění do evidenčního systému časového zpoplatnění u Státního fondu dopravní infrastruktury. Jinými slovy Celní správa či Policie při kontrolách nyní musí vozidlo buď zastavit a ověřit si přítomnost osoby s handicapem ve vozidle a shlédnout průkaz ZTP či ZTP/P, případně se může spokojit s vizuální vzdálenou kontrolou parkovacího průkazu za předním sklem vozidla.